Omdenken:
houd je leden betrokken in tijden van corona

Net zoals iedereen hebben ook de sportclubs te maken met het coronavirus én de maatregelen die ertegen getroffen worden. Bij de pakken neerzitten heeft weinig zin, dus waarom de huidige situatie niet zien als een kans om dingen anders aan te pakken. Omdenken dus.

Wij realiseren ons dat het problematisch is om als sportaanbieder de kerntaak Samen sporten uit te voeren zonder in groepen bijeen te kunnen komen. Door ‘om te denken’ kunnen we dit probleem ook gebruiken om nieuwe wegen in te slaan. In dit artikel delen we een aantal inspirerende ‘omdenk-voorbeelden ‘ van sportclubs  Zo kun je als club toch verenigen!

1. Sport en beweeg challenges van USV Hercules en Hockeyclub UNO
Het samenkomen op voetbalclub USV Hercules is niet toegestaan. Ook samenwerkingspartner TRIAS Fysiotherapie kan alleen voor noodzakelijke zorg de deur uit. Door de koppen bij elkaar te stekken is de club erin geslaagd om met een alternatief sportaanbod te komen.

Zo zijn de club en Trias gaan samenwerken om beweeginstructiefilmpjes te delen met clubleden. Deze zijn aangevuld met challenges voor de jeugdteams waarin ze uitdagingen aangaan in teamverband. Iedere dag verschijnt er een voetbaluitdaging op het Instagram-account van de club, waar leden hun beste uitvoering filmen en delen. Meespelende teams krijgen punten op basis van deelnemersaantallen en op basis van originaliteit van de uitvoering. Op deze creatieve manier blijven de clubleden verbonden en fit èn is de fysiotherapiepartner betrokken bij de club.
Ook hockeyclub UNO  slaat de handen ineen met partner Spark Sport om de komende weken gave workouts voor leden te verzorgen, gericht op cardio, coördinatie, kracht en mobiliteit (geen hockeytechniek). Bijzonder is dat deze trainingen live plaatsvinden op de gebruikelijke trainingsuren. Op deze manier traint het gehele team weer samen!

https://www.sportutrecht.nl/wp-content/uploads/2020/04/usv.png

2. Kampong Hockey en SportUtrecht promoten bestaand aanbod
Nu het internet vol staat met instructiefilmpjes komt nieuw aanbod nauwelijks meer aan de man. Daarom kiest hockeyvereniging Kampong ervoor om met regelmaat een van haar Dames 1 leden een videoboodschap te laten inspreken met de verwijzing naar het bestaande online sportaanbod van de KNHB. Op deze manier spreekt een bekend gezicht van de club haar leden toe om in beweging te blijven, zonder dat de club zelf alle oefeningen hoeft te bedenken of op te nemen.

Ook SportUtrecht verspreidt het bestaande aanbod. Diverse sport- en beweegvideo’s zijn verzameld in een overzicht op de website sportstad-utrecht.nl

3. Rugbyclub URC gooit het ‘langste lijntje ooit’
Rugbyclub URC gooit het over een andere boeg met het ‘langste lijntje ooit’. De club maakte met meer dan 150 leden één video waarin ze elkaar de bal toespelen. Hiermee wil URC duidelijk maken dat de leden zich verbonden voelen en dat zij, ook in deze tijden, hun geliefde sport samen beleven.

Woensdagavond 1 april ging de film formeel in première. Uiteraard niet in het geliefde clubhuis, maar via een video-meeting met alle leden die de première live mee wilden maken. Anneke Sliedrecht (voorzitter URC): “Hoe mooi is het dat de bal van hand naar hand door letterlijk heel Utrecht vliegt. En nu willen we hem verder gooien!” De club nodigt andere rugbyverenigingen uit hetzelfde te doen en hun video achter die van URC te plakken. “Zo gooien we de bal door heel Nederland. Want ook in deze tijden verbindt rugby. We helpen waar nodig, we spelen waar het kan.”

4. Apeldoornse MHC brengt vraag en aanbod samen
Juist nu leden van De Apeldoornse MHC minder actief zijn met hockey, willen zij een bijdrage leveren aan hun club en in de strijd tegen het coronavirus. Om deze reden heeft de club een oproep gedaan aan haar leden: “Zijn er mensen in jouw omgeving (leden, familie van leden, ouderen etc.) die door de huidige omstandigheden in de problemen komen of anderszins hulp nodig hebben? Of betreft dat jouzelf?” (voorclubs.sport.nl). Het bestuur van de hockeyvereniging wil dan graag kijken of de vereniging met al haar leden en talent kan helpen bij de ingezonden behoeften. Op deze manier weet de club in te spelen op de behoefte van haar leden door een platform te bieden om van waarde te zijn voor een ander.

5. Sportbedrijf Rotterdam start een campagne tegen afhakende leden
Vanuit de overtuiging dat leden hun verenigingen kunnen steunen door het lidmaatschap niet op te zeggen heeft Sportbedrijf Rotterdam een campagne gestart om het enthousiasme voor ieders club te delen. Via #SUPPORTJESPORT, maar bijvoorbeeld ook door middel van raamposters kunnen leden kenbaar maken dat ze hun club ondersteunen en anderen oproepen om solidair te zijn met hun vereniging.

Hoe kan ook jouw club de leden blijven binden?
De coronacrisis is voor iedereen een uitdaging. Of het nu gaat om in beweging blijven, betrokken zijn met elkaar, hulp bieden aan diegene die het zwaarst getroffen zijn of je club een hart onder de riem steken.  Gezamenlijk komen leden en hun verenigingen tot nieuwe initiatieven en mogelijkheden. Geweldig om te zien dat verenigingen ook in deze moeilijke tijd hun traditionele rol van ‘verenigen’ nu vorm geven in de digitale wereld. Denk in kansen en mogelijkheden en daag je leden actief uit om zelf met ideeën te komen. Wees daarnaast helder en eerlijk over wat er in de club gebeurt. Spreek uit, bijvoorbeeld middels een online videoboodschap, email nieuwsbrief of website artikel wat er gaande is en waar je als bestuur mee bezig bent. Dit inkijkje geven wekt vertrouwen en steun bij je leden. Kortom, met een paar eenvoudige acties kan ook jouw club in deze tijd de ledenbetrokkenheid hoog houden!

https://www.sportutrecht.nl/wp-content/uploads/2020/04/ikblijfthuifit.png
https://www.sportutrecht.nl/wp-content/uploads/2018/12/balk.png

@copyright SportUtrecht 2018

Top