Hoe organiseer ik leuke trainingen op anderhalve meter afstand?

Sporten in teamverband voor sporters van 18 jaar en ouder, is helaas voor de tweede maal dit jaar niet mogelijk. Het aantal besmettingen met het coronavirus in Nederland is zodanig gestegen, dat het kabinet werd gedwongen tot ingrijpen. Vanaf 4 november zijn de nieuwe maatregelen van kracht en deze gelden in ieder geval tot en met 18 november en zijn aanvullend op de bestaande maatregelen van de gedeeltelijke lockdown. Hierbij is het vermijden van sociale contacten een belangrijk doel; mensen moeten zo min mogelijk met elkaar in (nauw) contact komen. Team- en contactsporten zijn daarom niet meer mogelijk.

Het is nog wel mogelijk om in kleine groepen, met onderlinge afstand van 1,5 meter, te blijven trainen. Wat de huidige coronaregels en maatregelen precies zijn vind je hier. De huidige regels doen voor veel sportverenigingen de vraag rijzen: Hoe organiseer ik trainingen op anderhalve meter afstand? Hoewel de meeste verenigingen hier na de heropening van de sportaccommodaties in mei al enige ervaring mee hebben opgedaan, blijkt de behoefte aan inspiratie voor het inrichten van anderhalve meter-trainingen groot. In dit artikel tips, tricks en handige links voor het geven van sportspecifieke en generieke trainingen op 1,5 meter.

Sportspecifieke oefeningen voor teamsporten

Dat er op anderhalve meter afstand getraind moet worden, betekent niet dat er binnen de team- en contactsporten geen sportspecifieke oefeningen gedaan kunnen worden. Uit de praktijk blijkt dat er veel mogelijk is, vooral als het gaat om oefeningen die ingaan op het technische aspect van de sport. In dit geval lijken trainingen het meest op de normale trainingen, en blijven de sporters het meest verbonden met de eigen sport en het eigen team. Voordeel van het blijven doen van sportspecifieke oefeningen is de mogelijkheid om ook zonder wedstrijden en partijvormen bepaalde onderdelen van de sport te blijven ontwikkelen. Hieronder een aantal links met voorbeelden van sportspecifieke oefeningen die op anderhalve meter afstand beoefend kunnen worden.

Voetbal
      • Klik hier voor allerlei voetbaloefeningen met anderhalve meter afstand
      • Klik hier voor KNVB trainingen voor seniorenteams
Hockey
      • Klik hier voor allerlei hockeyoefeningen met anderhalve meter afstand
      • Klik hier voor tips van de KNHB voor alle leeftijden
Basketbal
      • Klik hier voor allerlei basketbaloefeningen met anderhalve meter afstand
      • Klik hier voor individuele oefeningen van de basketbalbond
Handbal
      • Klik hier voor allerlei handbaloefeningen met anderhalve meter afstand
      • Klik hier voor tips van het NHV
Rugby
      • Klik hier voor een filmpje van het Brabants Dagblad over rugbyen op anderhalve meter afstand
      • Klik hier voor een Vlaams filmpje over rugbyen op anderhalve meter afstand
Korfbal
      • Klik hier voor allerlei korfbaloefeningen met anderhalve meter afstand
      • Klik hier voor de ideeëngids van korfbalvereniging DVO
Volleybal
      • Klik hier voor allerlei volleybaloefeningen met anderhalve meter afstand
      • Klik hier voor tips van de Nevobo
      • Klik hier voor oefeningen met anderhalve meter afstand van VolleybalXL

Ook op YouTube zijn per sport tal van filmpjes te vinden waarin oefeningen op anderhalve meter afstand te zien zijn. Voor inspiratie kun je dus ook altijd op dit medium terecht, en vergeet daarbij niet om ook eens Engelse termen als ‘exercises’ of ‘social distancing’ te gebruiken in je zoektocht.

Circuittraining – sportgeneriek

Naast de sportspecifieke oefeningen, zijn er veel andere vormen om fit te blijven samen met je team. Een circuittraining is bijvoorbeeld een leuke manier om fit te blijven, waarbij makkelijk afstand gehouden kan worden en toch binnen kleinere groepen met het team samen kan worden getraind. Uiteraard zijn er oneindig veel fitnessoefeningen die gedaan kunnen worden in een circuitvorm. Het is ook niet altijd nodig om allerlei materialen te gebruiken, omdat er ook heel veel gedaan kan worden met huis-tuin-en-keukenattributen, alsook met het materiaal dat voor je eigen sport gebruikt wordt.

Ook kan het leuk zijn om specifieke workouts van sporthelden binnen de eigen sport te volgen. Er zijn tal van topsporters die zich online profileren, en daar ook laten zien hoe zij zelf fit blijven. Tophockeyer en 214-voudig Oranje-international Jeroen Hertzberger heeft bijvoorbeeld zijn eigen YouTube-kanaal, waarop hij ontzettend veel tutorials en hockeyoefeningen plaatst. In dit filmpje doet hij een thuisworkout waarmee hij ervoor zorgt dat hij in tijden van corona toch fit blijft.

Zo zijn er dus een heleboel voorbeelden van fitnessoefeningen te vinden waarmee voor jouw team een leuke circuittraining ontworpen kan worden. Als je op zoek bent naar nog meer, simpele oefeningen om te doen, kijk dan ook nog eens op de websites van sport.nl en gezondheidsnet.nl. Naast dat deze circuittrainingen leuk zijn om in kleine groepen op locatie te doen, kunnen zij ook omgevormd worden tot thuisworkouts die online met hele team gedaan kunnen worden. Zo zorg je ervoor dat álle teamgenoten met elkaar in contact blijven en er tegelijkertijd ook nog wordt gewerkt aan de kracht en conditie.

Deel jouw ideeën

In dit artikel staan veel inspirerende filmpjes en websites en hopelijk wordt het organiseren van trainingen op anderhalve meter afstand hiermee makkelijker.

Heeft jouw club ook nog leuke ideeën, voorbeelden, filmpjes of websites die je graag met de Utrechtse sportwereld zou willen delen? Laat dit dan weten via inlichtingen@sportutrecht.nl of (030) 284 07 70.

Bekijk hier hoe het Hoofd Fitness en Conditionering van Liverpool FC, Andreas Kornmayer, een voetbal gebruikt om enkele fitnessoefeningen te doen. Op deze manier kunnen generieke fitnessoefeningen sportspecifiek worden gemaakt en wordt het doen van een circuittraining leuker.

Zoals in bovenstaand voorbeeld een voetbal gebruikt wordt, wordt in dit filmpje een basketbal gebruikt voor een aantal simpele fitnessoefeningen.

https://www.sportutrecht.nl/wp-content/uploads/2020/11/desinfectie-.png

Belangrijke zaken om rekening mee te houden

Ga je aan de slag met trainingen voor teamsporters in kleine groepen? Blijf dan ook altijd denken aan de overige maatregelen die gelden. Hieronder nog aantal praktische tips:

  • Denk aan regelmatige desinfectie van materialen
  • Zorg voor herkenbare afbakening van de groepjes (door bijvoorbeeld elk groepje een ander kleur hesje te geven)
  • Deel het veld op in een aantal vlakken en laat de groepjes in het eigen vlak blijven
  • Groepjes mogen onder geen beding mengen, dit geldt voor bijvoorbeeld:
    • Betreding van het complex en veld; laat groepjes met tussenpozen aankomen en vertrekken
    • Ophalen, verzamelen en opruimen van materialen; laat bijvoorbeeld de trainer de enige zijn die alle materialen aanraakt, zowel bij het ophalen, uitzetten van oefeningen en opruimen
    • Toiletbezoek
  • Let op dat je geen gezamenlijke instructie doet, want dan wordt het gezien als ‘groepsles’ en dat is nu niet toegestaan
https://www.sportutrecht.nl/wp-content/uploads/2018/12/balk.png

@copyright SportUtrecht 2018

Top